ΟΤΑΝ ΜΑΣΗΣΕΙΣ ΤΗ ΜΑΓΙΚΗ ΡΙΖΑ ΒΓΑΖΕΙΣ ΦΤΕΡΑ…

Published on

γράφει ο Φωστήρας
 
Θυμήθηκα το Βέγγο στην «Ειρήνη» και κάθησα να μετρήσω πόσες φορές έχω δει τα έργα του ΜΕΓΙΣΤΟΥ ΤΩΝ ΤΡΑΓΙΚΩΝ ΠΟΙΗΤΩΝ, αλλά μετρημό δεν είχαν. Κάποια τα έχω δει και τέσσερις φορές. Και δεν ομιλώ για Αισχύλο, Σοφοκλή και Ευριπίδη.  Μιλάω για τον Αριστοφάνη. Όλοι οι υπόλοιποι είχαν ήρωες θεούς και ημίθεους, ήρωες και βασιλιάδες και τους ισχυρούς της ημέρας, που τολμούσαν να ορίζουν τις μοίρες των άλλων, αλλά ήταν αδύναμοι να ελέγξουν τη δική τους μοίρα και την άφευκτη τους πτώση.

Ο πρωταγωνιστής του Αριστοφάνη ήταν ο απλός, αδύναμος άνθρωπος, που συντρίβεται από δυνάμεις που δεν μπορεί να αντιμετωπίσει. Στα έργα του ντύνει με αισχρολογίες την αδυναμία του ήρωα του να ζήσει με αξιοπρέπεια, αλλά το γέλιο που βγάζει είναι τελικά πικρό. Κι αυτό γιατί  ο θεατής βλέπει τον ίδιο του τον εαυτό στον Τρυγαίο, στον Πεισθέταιρο, τον Φιλοκλέωνα. Κάτι το οποίο εξ’ ορισμού είναι αδύνατο να συμβεί π.χ. στον “Προμηθέα Δεσμώτη”.

Και ενώ στον “Οιδίποδα” ο θεατής φεύγει από το θέατρο ανακουφισμένος, στον Αριστοφάνη φεύγει μαστιγωμένος. Ο ποιητής τον ξεγυμνώνει και του δείχνει στον καθρέφτη τον μοναδικό αίτιο όλων των δεινών του.  

Οι ευαίσθητες κεραίες του είχαν συλλάβει από νωρίς τα μηνύματα των καιρών. Η Αθηναϊκή Δημοκρατία έπνεε τα λοίσθια της. Έζησε την ήττα. Την είχε προβλέψει στους “Σφήκες”. Πριν όμως την καταστροφή είχε καταθέσει την πρόταση του για την “επόμενη μέρα”, στους αριστουργηματικούς Όρνιθες, όπου δύο απλοί, αδύναμοι, καθημερινοί άνθρωποι, ανίκανοι πλέον να βρουν ζωτικό χώρο και συμμαχίες σε έναν κόσμο που τους συνθλίβει, φεύγουν για τον ουρανό και μαζί με τα πουλιά φτιάχνουν εκεί μία καινούργια πόλη, τη “Νεφελοκοκκυγία”.        
Και στα θυρανοίξια της πόλης τους διώχνουν όλους όσους έρχονται από τον κόσμο που άφησαν πίσω τους. Και διακόπτεται κάθε δεσμός ανάμεσα στον ουρανό και στη γη.

Η τραγικότητα συνίσταται όχι στην χειρουργικής ακρίβειας ανατομία  της παθογένειας αλλά στο ανέφικτο της ¨λύσης”. Το έργο διαπιστώνει την αρρώστια αλλά αγνοεί το φάρμακο. Ο Αριστοφάνης εδώ γίνεται ο τελευταίος των τραγικών και ο πρώτος των ρομαντικών. Ο άκρατος ρεαλισμός του φτάνει στα απώτατα του όρια και διαβαίνει τα σύνορα. Η ουτοπία που προτείνει ως μοναδικό γιατροσόφι παραμένει το μεγαλοφυέστερο ποιητικό κατόρθωμα. Οι μεγάλοι ρομαντικοί των καιρών μας, ο Μολιέρος, ο Τουαίν, ο Τσέχωφ, ο Μαγιακόφσκι, δεν μπόρεσαν ποτέ να τον φθάσουν. Ο Θερβάντες, νομίζω, ήταν τελικά ο μόνος που κάθησε εκ δεξιών του.  

Ο ολιγαρχικός Αριστοφάνης υπήρξε με θαυμαστό τρόπο η επιτομή αλλά και το τέλος της Αθηναϊκής Δημοκρατίας. Που έδωσε στον αθυρόστομο προστατευόμενο της το δικαίωμα να τα βάζει με όποιον ήθελε, ακόμα και με την ίδια. Και τον άκουσε να προβλέπει την πτώση της. Και την ήττα.
 
Όσο για εκείνον, πραγματεύτηκε το “τώρα” αλλά και το “επέκεινα” (Νεφέλες, Βάτραχοι) με ένα τρόπο που ακόμα και σήμερα φαντάζει υπερρεαλιστικός και παραμένει αξεπέραστος. Οι αγώνες λόγων του, κορυφαίοι και αξεπέραστοι στην κλασσική δραματουργία, κόβουν ακόμα και σήμερα σαν σπασμένο γυαλί.
 
Όσο για όλους εμάς, ακόμα θα ψάχνουμε ως το τέλος να βρούμε τη μαγική ρίζα που όταν την μασήσεις βγάζεις φτερά, όπως έκαναν ο Πεισθέταιρος και ο Ευελπίδης.
Διαβαστε ακομα:

Latest articles

ΤΟ ΔΟΛΟ ΤΟ ΛΕΝΕ ΚΑΙ… ”ΛΑΘΟΣ”

Η Ελλάδα, λέει, είναι χώρα ευρωπαϊκή. Εδώ και 45 χρόνια κράτος - μέλος της ευρωπαϊκής οικογένειας. Και η Κηφισιά έγινε ομάδα...

Η ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΜΕΛΙΣΣΑΝΙΔΗ ΜΕ ΑΕΚ

Ποιος τίγρης; Ο κόσμος πλέον το χώνεψε. Ο παλιός Μελισσανίδης δεν υπάρχει. Ανήκει οριστικά στο παρελθόν. Ο του ποδοσφαίρου...

ΤΟ ΘΕΛΕΙ ΤΟ ΚΕΡΑΤΟ Ο ΛΑΟΣ

Ο άνδρας απατά την γυναίκα του. Και η γυναίκα του τον απατά, όμως. Συμβαίνει. Όλα συμβαίνουν, κύριε. Όλα όσα μπορείς να φανταστείς...

ΠΟΙΟΙ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΞΕΦΤΥΛΙΣΜΕΝΟΙ

Απίθανο να βρεθούν αντίπαλες δυο ομάδες που διεκδικούν το πρωτάθλημα ή κύπελλο και να μη ξεφτυλιστεί το ποδόσφαιρο. Πιο...

More like this

ΔΕΝ ΑΝΗΚΕΙ Σ’ ΟΛΟΥΣ ΤΟ… ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΤΗΣ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑΣ

Αδικήθηκε η ομάδα στον τελικό του κυπέλλου. Έτσι το είδε. Είναι και έτσι; Ας δεχθούμε ότι πράγματι η ομάδα αδικήθηκε. Ο διαιτητής ήταν...

ΜΑΡΑΘΟΝΟΔΡΟΜΟΣ ΜΕΤΑ ΑΠΟ 38 ΧΡΟΝΙΑ ΠΑΡΑΛΥΤΟΣ

Του Παράλυτου σήμερα, όπως κάθε χρόνο, την τρίτη Κυριακή μετά το Πάσχα. Ένα ακόμα θαύμα του Χριστού. Αληθινό και απίστευτο...

ΤΟ ΘΑΥΜΑ ΤΟΥ ΠΑΡΑΛΥΤΟΥ

Από πιτσιρικάς έχω το ερώτημα κι ακόμα δεν βρήκα την απάντηση, να ικανοποιεί την απορία μου. «Σήκω όρθιος και πάρε το...