Τις τελευταίες μέρες πέσανε μαζεμένες οι κακοποιήσεις, ακόμα και δολοφονίες γυναικών. Ευκαιρία να ανασύρω κείμενο του Στήβεν Αβραμίδη, που είχε δημοσιευτεί στη φυλλάδα πριν από 14 χρόνια. Σε κάποια πράγματα οι άνθρωποι έχουν μια αποκρουστική συνέπεια, κρατάνε τις σταθερές τους…
από τον στήβεν αβραμίδη
Κάποιες ημέρες του χρόνου είναι αφιερωμένες. Ημέρα χωρίς αυτοκίνητο, κατά του διαβήτη, υπέρ της ειρήνης και πολλά άλλα. Όλα είναι σωστά. Πρακτικά όμως δεν λύνουν τίποτα. Υπάρχουν για να τα διαβάσει ο διαπλανητικός λαός. Για ποιο λόγο; Να γίνει καλύτερος, σοφότερος; Πλάκα κάνουμε τώρα; Δεν τα καταλαβαίνω λοιπόν, όμως σαν κομμάτι του συστήματος τα διαβάζω κι εγώ, αφού αναγκαστικά αγοράζω ημερολόγια.
Η αυριανή ημέρα, 25 Νοεμβρίου, όπως κάθε χρόνο, είναι αφιερωμένη στην εξάλειψη της βίας κατά των γυναικών. Είναι τουλάχιστον εξοργιστικό αυτό. Σε κάνει δηλαδή να αισθανθείς και πολύ μαλάκας. ‘Οχι μόνο διότι υπονοεί ενοχή του αρσενικού πληθυσμού, αλλά διότι απενοχοποιεί όλο το θηλυκό είδος από τη βία. Χωρίζει τους άνδρες από τις γυναίκες και στην ουσία διαιωνίζει τη βία όπου υπάρχει. Δηλαδή σ’ όλο το ανθρώπινο αλλά και το ζωικό βασίλειο.
Οι μάνες, ειδικά οι παλιότερες, μεγαλώνανε τα παιδιά τους χωρίς βία; Γυναίκες δεν εξασκούν βία σε άλλες γυναίκες; Η ακόμα και σε άντρες υφισταμένους τους; Η σε συζύγους με λιγότερα χρήματα; Η βία είναι μόνο σωματική; Δεν είναι και λεκτική, που εκεί πρωτεύει η γυναίκα; Οι γυναίκες από που κι ως που είναι αμέτοχες ο’ αυτό το παιχνίδι; Η το αυριανό αφιέρωμα τα πιάνει κι αυτά, αλλά εγώ απλώς δεν τα καταλαβαίνω;
Δεν υπάρχει τίποτα που κινείται στον κόσμο, που να μην είναι δεμένο άρρηκτα με την βία. Θα τολμούσα να πω μάλιστα, ότι όλη η εξέλιξη της φύσης είναι καθαρή βία. Τιτανομαχία για να εξηγηθεί κάπως η κοσμογονία. Γιγαντομαχία για να πουν κάτι για τα φυσικά φαινόμενα. Μάχη για τη διαδοχή της αρχηγίας στην αγέλη του λύκου ή του λιονταριού. Μάχη του νερού να διαβρώσει το έδαφος. Πόλεμος των καρκινικών κυττάρων να φάνε όλα τα υγιή. Μίσος μεταξύ των ζώων προκειμένου να επιβιώσουν.
Επομένως, και η ανθρώπινη κοινωνία, που είναι η μετεξέλιξη της παλιότερης φυσικής κατάστασης, δεν μπορεί να κάνει κάτι διαφορετικό. Μάχη για πλούτο. Μάχη για την ωραιότερη γυναίκα. Μάχη εναντίον των ανταγωνιστών. Μάχη για την διατήρηση των κεκτημένων, την διαιώνιση των γονιδίων και όλα τα άλλα, που τα ξέρουν ακόμα και τα μωρά. Ένας συνεχής πόλεμος, που σταματάει μόνο με το θάνατο.
Κι η γυναίκα πώς συμμετέχει; Ποιόν προσπαθούσε παλιά να έχει άντρα; Το ρωμαλέο, διότι πίστευε ότι μ’ αυτόν θα έχει γερά παιδιά. Σήμερα, που η ρώμη αντικαταστάθηκε.από την ισχύ του χρήματος κοινωνικά, ποιον γουστάρει για σύντροφο; Τον οικονομικά ισχυρό. ‘Όταν λοιπόν τα καταφέρει, πρακτικά, δεν υμνεί τη βία του συντρόφου της; Όταν αισθανθεί κι αυτή ισχυρή, δεν χρησιμοποιεί τη θέση της, παράγοντας βία και η ίδια, αδιακρίτως στόχων; Προς άλλους άντρες, άλλες γυναίκες ή ξένα παιδιά;
Η φύση ήταν δύο λέξεις: Σεξ και βία. Η κοινωνία είναι σεξ, βία, χρήμα. Αυτό, το κοντό ουσιαστικό, είναι ο άξονας της κοινωνικής ισορροπίας. Η φύση έγερνε με βία και σεξ. Η κοινωνία κάπως ισορροπεί ανάμεσα στο σεξ και στο χρήμα, με σοβαρό πρότυπο βάρος τη βία.
Υπάρχει όμως και μια άλλη παράμετρος. Την περιγράφει η φυσική επιστήμη στις δυνάμεις. Όπου υπάρχει δράση υπάρχει και ισόποση αντίδραση. Αν χτυπήσω με το χέρι μου τον τοίχο, θα δεχθώ ίσου μεγέθους αντίσταση. Αν λοιπόν, θεωρήσουμε τη βία δύναμη, ποιος την πρωτοεμφάνισε; Ο άντρας ή η γυναίκα; Η βία εναντίον των σημερινών γυναικών είναι πρωτογενής δράση του άνδρα, ή είναι μια αντίδραση σε μια διαρκώς αναπτυσσόμενη επιθετικότητα της γυναίκας; Που σήμερα, βρίσκεται χαμένη σε μια παρά φύσιν θέση; Φαύλος κύκλος θα μου πείτε. Αυτά είναι τα ωραιότερα και αυτά αναλύουμε.
Δηλαδή τη βία ποιος γεννάει; Ποιος τη συντηρεί και ποιος την απολαμβάνει; Η φύση, η γη και η μάνα, τι είναι; Άντρες ή γυναίκες; Ποιος οπλίζει τον άνδρα, αν όχι η γυναίκα; Από το απλό πήδημα μέσα στο σπίτι, που τον βγάζει την επόμενη έξω, με εντολή να τους ξεσκίσει όλους. Με την κυνική πονηριά, ότι εγώ γυναίκα είμαι, εσύ είσαι ο άντρας κι επομένως έμπαινε Γιούτσο. Κι ο άλλος, ο υπερφίαλος μαλάκας, λες κι έχει κάνει ενέσεις αδρεναλίνης ή τεστοστερόνης, βγαίνει κι όποιον πάρει ο χάρος.
Όμως, είπαμε και πριν, ότι μιλάμε για φαύλο κύκλο. Κι επομένως σαφείς κατηγορίες δεν μπορούν να τεκμηριωθούν. Διότι ναι μεν η βία είναι θηλυκή λέξη, αλλά δεν μπορώ να πω, ότι το κοριτσάκι που βιάσθηκε, ό,τι και να έκανε, δικαίως δέχθηκε μια θηριωδία που την άξιζε, διότι γυναίκα ήταν κι αυτή. Η η άλλη που την σκότωσε στο ξύλο ή την έκοψε φέτες, καλώς έγινε. Δεν λέμε τέτοια πράματα.
Τα αφιερώματα όμως των ημερών, θα έπρεπε να είναι ελαφρώς πιο προσεκτικά. Και να συνυπολογίζουν τα πάντα. Διότι και η γυναίκα ανήκει στο ανθρώπινο είδος, και άρα είναι αναπόσπαστα δεμένη με το παιχνιδάκι της βίας. Έχει και ισότητα πλέον. Δεν μπορεί να ζει σε μια βίαιη πραγματικότητα, να την ανέχεται όταν είναι ισχυρή, κι όταν δεν είναι, να το παίζει φουκαράς. Δεν μπορεί να είναι το ισχυρό φύλο και να το παίζει ασθενές. Δεν μπορεί να εκμεταλλεύεται την ανδρική μαλακία παράγοντας σοβαρή βία με το αιδοίο που σέρνει καράβι, αλλά και αδικημένη ταυτόχρονα. Επιτέλους, η κοινωνία’ είναι μητριαρχική.
Αν λοιπόν έπρεπε να κάνω κάποιο αφιερωματάκι, σίγουρα άχρηστο, θα ήταν για περιορισμό της βίας γενικά, ή εναντίον του σωματικού βιασμού της γυναίκας, ειδικά. Όχι εναντίον της βίας κατά της γυναίκας, αορίστως. Δεν μου αρέσουν τα αφιερώματα στις πλειοψηφίες. Τα βλέπω εκ του πονηρού. Ειδικά όταν μιλάμε για βια, που η γυναίκα θα ήθελε να υπάρχει μεν, αλλά να είναι ελεγχόμενη δε. Δεν γίνεται κυρίες μου. Θα μπορούσατε να την περιορίσετε, βίαια βεβαια, την ώρα που μεγαλώνεται τα παιδιά σας. Και να μην τα χρησιμοποιείτε σαν εκμετάλλευση και άρα ηθικό εκβιασμό, όπως όταν μένετε έγκυες για να τυλίξετε κάποιον. Εκτός αν δεν θέλετε να χαθεί, οπότε κάποια κακιά στιγμή θα το λουστείτε, και βέβαια θα βγείτε για αγωνιστικές τηλεοπτικές καταγγελίες, που στόχο έχουν, να τρώνε βίαια το χρόνο μου
Το κείμενο του Στήβεν δημοσιεύτηκε στον ”ΦΙΛΑΘΛΟ” στις 24 Νοεμβρίου 2007.
Διαβαστε ακομα:
ΓΙΑ ΚΟΡΟΝΟΙΟ Ο… ΣΥΝΩΜΟΣΙΟΛΟΓΟΣ